Menu

חישוב מס נפרד לבני זוג שעובדים יחד

ביום 31 בדצמבר, 2013 פורסם החוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס’ 199), התשע”ד – 2013 (להלן – “החוק”), אשר קובע שלושה תיקונים עיקריים בנושא חישוב מס נפרד לבני זוג שעובדים יחד:

א. החלפת ההסדר הקיים הקובע, כי ניתן לבקש חישוב מס נפרד לבני זוג רק במצבים, שבהם אין תלות בין מקורות ההכנסה שלהם, באופן שבו יתאפשר חישוב מס נפרד לבני זוג, אשר קיימת תלות בין מקורות ההכנסה שלהם, בהתקיים שלושה תנאים מצטברים, כמפורט להלן.

ב. ביטול סעיף 66(ה) לפקודה, אשר איפשר חישוב מס נפרד לבני זוג גם במצבים, שבהם קיימת תלות בין מקורות ההכנסה שלהם עד לתקרה של 49,680 ש”ח (בשנת 2013) ובהתקיים התנאים בסעיף .

ג. קביעת סנקציה כלפי בני זוג, שביקשו חישוב נפרד ונמצא שהם אינם זכאים לו, באופן שבו יוטל על בני הזוג קנס בשיעור של 30% מהגירעון, שייווצר כתוצאה מהדיווח.

החוק יחול על הכנסה, שהופקה החל מיום 1 בינואר, 2014 ואילך.

בהתאם לחוק יתאפשר חישוב מס נפרד לבני זוג, שיש להם מקור הכנסה משותף, רק אם התקיימו כל שלושת התנאים הבאים:

א. יגיעתו האישית של כל אחד מבני הזוג נדרשת לייצור ההכנסה ממקור הכנסה של בן זוג התלוי במקור ההכנסה של בן הזוג השני (להלן – “מקור הכנסה משותף”);

ב. כל אחד מבני הזוג מקבל הכנסה, התואמת את תרומתו לייצור ההכנסה ממקור ההכנסה המשותף ועומדת ביחס ישיר לתרומתו לייצור ההכנסה כאמור;

ג. אם ההכנסה מופקת בבית המגורים של בני הזוג – בית המגורים משמש, דרך קבע, את מקור ההכנסה המשותף, ומרבית פעילות מקור ההכנסה האמור נעשית בבית המגורים.

תכליתו של החוק לאפשר חישוב מס נפרד, למנוע פתיחה מחודשת של שומות מלפני שנת 2008, ולבטל קנסות, ריבית והצמדה לבני זוג נישומים, שהסתמכו על פסיקות של ערכאות שונות בבית המשפט ולא שילמו מס מאוחד, כפי שהיה נהוג עד לאישור החוק הנוכחי.
כפי שנאמר בועדת הכספים של הכנסת: “היום תיקנו איוולת בת שנים רבות, שבה כפו על בני זוג חישוב מס מאוחד, ולמעשה הגדירו את עבודת האישה כטפילה לעבודת הבעל, גישה מיושנת, לא רלוונטית לעידן הנוכחי ולא שוויונית. מדובר בשינוי היסטורי, שייטיב עם הזוגות ויאפשר להם להמשיך לעבוד יחד מבלי שזכויותיהם יפגעו בהשוואה לנישומים רגילים. בפעם הראשונה, בעקבות לחצי הוועדה, האוצר מכיר בעיוות שהתקיים עד היום ומסכים שעיוות זה לא יוסיף להתקיים”.
להלן עיקרי השינויים הנוספים בחוק:

א. שני בני זוג, שהם גם בעלי עסק משותף ולכל אחד מהם עד 50% בעלות על העסק, יחושב להם מס נפרד.

ב. הסעיף בפקודה הקובע, כי שר האוצר יוכל לקבוע הוראות ביצוע לחוק, לרבות חובת הגשת הודעות ודוחות, ואשר ראו בו סכנה להפיכת החוק להוראת שעה ולמעשה אפשרות שהחוק ירוקן מתוכנו, סעיף זה בוטל.

ג. נישומים / תיקים מלפני 2008, שלא נבדקו ולא נפתחו, לא ייפתחו.

ד. לא ניתן לבטל את הרטרואקטיביות: בני הזוג ישלמו את הקרן, אך ללא ריבית, הצמדה וקנסות. תתאפשר פריסה על פני חמש שנים. כמו כן, קנס הגרעון, שאמור היה לחול באופן פרטני על בני זוג, בוטל.

ה. החוק החדש יחול גם על זוגות בקיבוצים ובני זוג שלהם הכנסה במשק חקלאי.

החומר המתפרסם במבזק זה מובא באופן כללי להדרכה ולתשומת לב לנושאים המפורטים בו.

אין לעשות שימוש בתוכן המבזק מבלי לקבל חוות דעת מקצועית.

הפצת המבזק או חלקים ממנו או ציטוט ממנו טעונה אישור מוקדם ממשרדנו.

בנייה וקידום אתרים - S.M Design